De routes van de granieten trekkingroute op het eiland Elba

Bijzonder interessante historische en archeologische route langs de granieten straten

Trekkingdeur van Elba Graniet: San Piero (230m) – Molen van Moncione (366 m) – Hut van Marco (270m) – Cave Antiche (250m) – Macina (200m) – La Nave (160m) – S. PIERO (230 m)

Granieten zuilen - Oude Grottarelle-groeve - Wandelroute door de granieten straten
Granieten zuilen – Oude Grottarelle-groeve

Laagste punt 85 m
Moeilijkheidsgraad: “gemakkelijk”
Westkant van Elba
Wandelroutes: n. 195, zn. 133 A, zn. 133, zn. 135 B, zn. 135, zn. 134 A, zn. 134, zn. 134 B, zn. 134 C, zn. 195

Graniet speelt een grote rol in de oude geschiedenis van het eiland Elba

Graniet en het gebruik ervan in de meest uiteenlopende gebieden vormen een belangrijke factor in de oude geschiedenis van het eiland Elba. We vinden steenslag en diepgangen die al in zeer verre, zelfs prehistorische tijden werden gebruikt.

Een van de momenten van het meest intensieve gebruik van het Elba graniet was het Romeinse tijdperk, toen de afzettingen van S. Piero, Cavoli, Seccheto, Vallebuia en Pomonte werden getransformeerd tot een veelvoudige en omvangrijke bouwplaats.

De Granietroutes op de zuidoostelijke hellingen van Monte Capanne

De trekkingroute door de Elba Granietroutes is bijzonder interessant vanuit historisch en archeologisch oogpunt en slingert langs de zuidoostelijke hellingen van het Monte Capanne-massief. In dit gebied zijn verschillende oude granieten artefacten en prehistorische vindplaatsen zichtbaar langs een vertakt padennetwerk. De reis terug in de tijd begint vanaf San Piero, waar de laatste steenhouwers nog bezig zijn met granietwinning.

Pad naar Castancoli, trekkingroute door de granieten straten
Path, we zijn in het koninkrijk Graniet

Neem vanaf de grote parkeerplaats van het sportveld het vlakke pad nr. 195 die in het eerste stuk samenvalt met de toegangsweg naar de steengroeven van graniet nog steeds actief verderop zichtbaar. Na de laatste steengroeve verlaat u de oprit en neemt u pad nr. 133, die onmiddellijk een korte omweg biedt (nr. 133A), rechtstreeks naar Il Sasso, waar zich een panoramische prehistorische vindplaats bevindt. Vervolg de hoofdroute tot aan de kruising met pad nr. 135B die u neemt door rechtsaf te slaan en naar het noorden te rijden. In dit gebied met laag mediterraan struikgewas is de zeecistus de meest voorkomende soort, met delicate witte bloemen en harsachtige bladeren die rijk zijn aan essentiële oliën.

De Sassi Ritti langs de granietroute

De Moncione-molen langs de trekkingroute langs de granietroutes van Elba
Mulino di Moncione, trekkingroute langs de granieten paden van Elba

Zodra je aan de klim begint, sta je voor 4 menhirs die de naam geven aan de plaats genaamd Sassi Ritti. Zodra u het vlakke pad n. 135 gaan we linksaf tot aan de Mulino di Moncione, de grootste molen op Elba, in gebruik tot 1910. Vanaf hier dalen we af naar het pad nr. 134A waar het, met een omweg naar rechts, mogelijk is om in de plaats Lo Spino een grafkist te bereiken, gebouwd met granieten platen, die volgens sommigen dateert uit 900 voor Christus.

Keer op uw stappen terug door naar beneden te gaan tot u pad nr. 1 neemt. 133 waar het mogelijk is om aan de zijkant van de route de constructietechniek te observeren van een domolito, een klein stenen bouwwerk dat ooit door herders werd gebruikt. Je gaat terug en gaat bergafwaarts op pad nr. 134. Langs het pad zie je een blok halfafgewerkt graniet.

Pastorale schuilplaats La Capanna di Marco

Marco's hut - Caprile, eiland Elba - Wandelroute langs de granieten straten

De route langs de granietweg gaat verder bergafwaarts, waar zich een bijzondere pastorale schuilplaats La Capanna di Marco bevindt, het artefact is verkregen door de afsluiting met droge muur van een granieten Tafone ( Tafone > rotsformatie ontstaan ​​door erosie van wind en zout). Het werd gebruikt als schuilplaats voor herders en voor de uitrusting die nodig was voor de bereiding van kazen en ricotta’s.

De oude granietgrotten van Grottarelle

Iets verderop kruist het pad in de granietstraten nog twee andere afleidingen: pad nr. 134B voor de “Oude steengroeven van Grottarelle”, waar de verschillende fasen van de granietwinning zichtbaar zijn, en pad nr. 134C voor de Molensteen. Eenmaal terug op het hoofdpad daal je verder af tot je kortstondig pad nr. 195, die u rechts neemt voor een laatste omweg naar pad nr. 195C, waar een imposante ruw uitgehouwen zuil staat, behorend tot de Opera della Primaziale Pisana, zoals blijkt uit de inscriptie “OPE” die erop aanwezig is.

“La Nave” langs de trekkingroute in de granieten straten

Het schip Cavoli 2000 jaar oud granieten beeldhouwwerk - Wandelroute door de granieten straten

Maar onze trekking door de granieten straten is nog niet klaar met het geven van emoties, met nog een kleine omweg kunnen we The Ship (granieten beeldhouwwerk) en misschien wel het beroemdste artefact zien van het hele gebied, vermeld in alle kronieken van reizigers die het eiland Elba door de eeuwen heen hebben bezocht. Tenslotte gaan we weer bergopwaarts, waarbij we pad nr. 1 nooit verlaten. 195 tot hij terugkeerde naar San Piero.